Mencari dan memilih satu kerjaya yang kita mampu cemerlang bukannya satu perkara yang mudah. Sebab itulah ramai orang bertukar tempat kerja dan bertukar kerjaya setelah beberapa tahun menceburinya. Sekiranya kerjaya yang dipilih itu bersesuaian dengan minat maka potensi untuk cemerlang lebih besar. Senario kerjaya di Malaysia pada masa ini menghendaki kita mencari kerja dan bukannya menunggu perkerjaan yang diimpikan melamar untuk menjawatnya. Perkara ini amat ketara dewasa ini apabila jumlah graduan yang menganggur kian meningkat saban tahun. Kita patut akur dengan realiti dimana peluang kerjaya bukan hanya terbuka kepada mereka yang hanya cemerlang dalam akademik semata-mata, keterampilan dalam bidang kemahiran (hands-on basis) menjadi ukuran utama dalam menentukan kecemerlangan kerjaya.
Kecemerlangan dalam kerjaya bermula dari peringkat awal pemilihan sesuatu kerjaya itu sendiri. Kepuasan dalam melakukan kerja merupakan salah satu faktor dalam menjana kecemerlangan kerjaya seseorang individu. Tidak dinafikan bahawa faktor gaji merupakan pengaruh yang besar bagi meningkatkan prestasi kerja dan seterusnya mendorong kepada kecemerlangan kerjaya. Namun jika dikaji, gaji bukan faktor utama dalam menentukan seseorang pekerja untuk kekal disesuatu tempat kerja. Malah tidak ada gunanya gaji yang lumayan sekiranya individu tersebut tidak punyai masa untuk aktiviti yang lain dan diperah habis-habisan umpama santan kelapa. Memang gaji itu penting sebagai sumber pendapatan tetapi ia perlu diseimbangkan dengan faktor-faktor lain yang juga menyumbang kepada keseronokan bekerja.
Menurut Stephen Robbins (2001) kepuasan bekerja didefinisikan sebagai suatu sikap umum seseorang terhadap pekerjaannya. Menurutnya lagi kepuasan itu terjadi apabila setiap keinginan individu dapat dipenuhi dan segala impiannya dapat dicapai dari usaha yang telah dilakukan. Robbins juga menekankan bahawa respon terhadap perilaku pekerja terhadap organisasinya telah memfokuskan pada tiga jenis sikap iaitu:
1. Kepuasan Kerja (Job Satisfaction)
- Merujuk kepada sikap umum seseorang individu terhadap pekerjaannya.
2. Penglibatan Kerja (Job Involvement)
- Merupakan tanda aras sejauh mana komitmennya terhadap kerjayanya.
3. Komitmen Organisasi (Organizational Commitment)
3. Komitmen Organisasi (Organizational Commitment)
- Merupakan respon terhadap pekerjaan yang dilakukan oleh pekerja dalam organisasi tersebut
Jika diteliti kebanyakan mereka yang baru mengintai peluang kerjaya seperti graduan yang baru keluar dari universiti amat mementingkan faktor gaji yang bakal diupah oleh majikan mereka. Tentu kita sering terdengar ada dikalangan mereka sering membanding-bandingkan gaji yang mereka perolehi bagi mengukur kejayaan hasil daripada pengorbanan selama beberapa tahun mereka di universiti. Ada diantara mereka sanggup melompat dari satu tempat kerja ke tempat kerja yang lain bagi memastikan mereka dapat memperolehi gaji yang lebih tinggi sedangkan jika diukur pengalaman yang hanya “setahun jagung” dalam bidang industri kerjaya. Hal ini berlaku kerana keinginan materialistik lebih mempengaruhi berbanding dengan keinginan dalam kepuasan kerja.
Jika perkara ini terus menguasai kotak minda mereka, dikhuatiri banyak implikasi yang negatif akan menular berbanding manafaat jangka panjang. Kebelakangan ini kita sering dikejutkan dengan gejala mempergunakan gadis dalam kegiatan pengedaran dadah dan sindikit pelacuran kelas atasan. Kebanyakannya mangsa yang telibat terdiri daripada lepasan graduan yang telah dijanjikan kemewahan gaji, elaun dan faedah-faedah lain. Tanpa menyelidik dengan teliti bidang kerjaya bakal ditawarkan, mereka terus kabur dan menerimanya dengan ghairah sedangkan sebaliknya mereka dijadikan mangsa sindikit yang menjerat leher mereka sendiri.
Schemerhorn mengidentifikasi lima aspek yang terdapat dalam kepuasan kerja iaitu:
1. Pekerjaan itu sendiri (Work It self) dimana setiap pekerjaan memerlukan suatu keterampilan tertentu. Rutin pekerjaan yang menyeronokkan disamping berhadapan dengan situasi yang mencabar dapat memberi kepuasan kepada pihak pekerja tersebut. Pekerja mungkin akan berasa bosan sekiranya berhadapan dengan rutin kerja yang sama setiap hari. Hal ini akan mengakibatkan produktiviti pekerja akan menurun dimana mereka dapat menjangkakan risiko dan hasil yang bakal diperolehi setelah selesai menjalankan tugasan tersebut.
2. Penyelia (Supervision), Penyelia yang baik bererti akan menghargai pekerjaan orang dibawahnya. Merujuk kepada Teori Keperluan Manusia yang dibentangkan oleh Abraham Maslow, manusia memerlukan dirinya dihargai dan mendapat pujian dari hasil kejayaan yang telah mereka lakukan. Jadi wajarlah sekiranya pihak penyelia memberikan pujian serta penghargaan kepada mereka dan seterusnya dari tindakan tersebut pekerja akan merasakan dirinya dihargai, diperlukan dan bernilai didalam organisasi.
3. Teman sekerja (Colleagues), merupakan faktor yang berhubung rapat dengan keseronokan bekerja. Jika keseronokan tersebut dapat dibentuk melalui hubungan yang baik diantara rakan sekerja seperti bekerja dalam kumpulan, bekerjasama, bertolak ansur dan lain-lain, tentulah kepuasan bekerja dapat dibentuk. Rakan sekerja bukan hanya terdiri dikalangan jawatan yang sama tetapi ianya terdiri daripada setiap individu di dalam organisasi tersebut.
4. Promosi (Promotion), merupakan suatu penghargaan kepada pekerja yang telah berusaha memberikan sumbangan kepada organisasi. Ia merupakan pengikhtirafan kepada pekerja tersebut dimana pihak pengurusan memberi penghargaan melalui peningkatan karier sebagai salah satu bentuk perghargaan daripada organisasi kepada pekerjanya.
5. Gaji/Upah (pay/salary), merupakan bentuk penilaian tahap kelayakan ganjaran kepada pekerja mengikut kelulusan, kepakaran, pengalaman dan skop pekerjaan yang dilakukan. Jika diteliti senario pekerjaan di Malaysia, di sektor awam contohnya tangga gaji bagi setiap kakitangan di dalam gred yang sama adalah setara. Tetapi di sektor swasta kadar penetapan gaji bagi setiap kakitangan dalam gred yang sama adalah berbeza dimana penetapannya ditentukan dengan menilai mengikut kepakaran, pengalaman, kelayakan akademi dan skop kritikal kerjaya.
Namun begitu ketidakpuasan bekerja akan lahir dikalangan pekerja melalui pelbagai bentuk mesej. Mesej tersebut akan disuarakan secara langsung mahupun tidak langsung kepada pihak pengurusan organisasinya.
Menurut Stephen P. Robbins terdapat sejumlah respon yang sering diluahkan oleh pekerja sebagai tanda ketidakpuasan hati mereka seperti:
1. Keluar (Exit), tindakan yang mengarah kepada keluarnya pekerja dari organisasi. Tindakan ini dapat dilihat samada kakitangan tersebut memohon untuk bertukar jabatan, jawatan, bertukar cawangan atau anak syarikat ataupun memohon untuk meletakan jawatan.
2. Suara (Voice), bertindak menyuarakan ketidakpuasan hati dengan mengadu kepihak yang lebih berkuasa seperti pihak pengurusan tertinggi secara dalaman ataupun mengadu ke pihak yang berwajib di luar organisasi seperti pejabat buruh, persatuan sekerja dan sebagainya.
3. Kesetiaan (Loyalty), bertindak untuk mendiamkan diri dimana mereka yakin bahawa akan berlaku perubahan secara sendiri bagi memperbaiki masalah yang dihadapi.
4. Pengabaian (Neglect), mengabaikan keadaan yang ada dan membiarkannya menjadi semakin memburuk.
Pada umumnya terdapat beberapa faktor yang mendorong kepada kepuasan pekerja antaranya ialah:
1. Komunikasi Terbuka. Sebagai pekerja kita lebih suka sekiranya apa jua masalah di tempat kerja dapat diselesaikan segera dan wujudnya komunikasi dua hala. Bukan sahaja majikan boleh menegur pekerjanya tetapi majikan juga terbuka dalam menerima pandangan dan teguran kita sebagai pekerja. Pandangan dan teguran di peringkat akar umbi patut diambil kira kerana pihak tersebut merupakan jentera yang terlibat secara langsung dalam operasi harian organisasi. Maka sudah tentulah pelbagai masalah telah dihadapi oleh mereka bahkan lebih menguntungkan sekiranya terdapat kaedah atau penyelesaian yang terbit dari masalah tersebut diperolehi oleh mereka. Mungkin cadangan yang akan diluahkan oleh mereka lebih praktikal kerana situasi sebenar telah mereka hadapi. Malangnya, apabila majikan tidak menerima pandangan maka kita rasakan seolah-olah kesungguhan kita untuk melihat organisasi maju tidak dipedulikan. Sebab itulah komunikasi terbuka itu penting dan merupakan perkara paling utama dalam pekerjaan.
2. Bidang Tugas. Ramai mereka yang berhenti kerja kerana merasakan tugas yang diberikan tidak seiring dengan minat serta kecenderungan mereka. Mereka tidak puas dengan apa yang dihasilkan kerana mereka tahu bakat dan kebolehan tidak disalurkan sepenuhnya disebabkan bidang tugas yang tidak sesuai. Sebab itulah kita perlu menilai semula adakah bidang tugas yang kita pikul itu adalah betul. Ramai dikalangan mereka yang cuba mencari pekerjaan lain gagal mengenalpasti bahawa inilah punca masalahnya dan akhirnya sering bertukar majikan. Keseronokan kepada kerja mungkin akan terbit buat seketika sahaja, akhirnya mereka akan berasa bosan dengan rutin kerja harian yang dianggap tidak mencabar.
3. Kebebasan Menjalankan Kerja. Tiada siapa pun yang seronok jika setiap pergerakan mereka dipantau dan diperhatikan oleh orang atasan atau majikan. Kebebasan yang dimaksudkan bukan hanya tertumpu terhadap bidang kerja sahaja tetapi ianya merangkumi kebebasan melahirkan pendapat, idea, berinovatif, persekitaran kerja dan sebagainya.
4. Jaminan Kerja. Kenapa ramai orang suka bekerja dengan kerajaan? Sebabnya ialah jaminan kerja yang diberikan serta adanya duit pencen disamping insentif-insentif yang lain. Sebab itulah ramai orang memilih jaminan kerja sebagai salah satu perkara yang penting dalam memilih kerjaya. Sekiranya kita bekerja dengan organisasi yang tidak mampu memberikan jaminan tentang masa depan sudah tentu ianya menjadi faktor untuk kita mengintai peluang kerja yang lebih stabil.
5. Rangsangan Kerja. Pekerja suka bekerja dalam suasana yang kondusif, harmoni dan wujud sikap bantu membantu antara satu sama lain. Ini membantu motivasi diri mereka. Kerja-kerja rutin apabila sampai satu tahap akan membosankan dan majikan yang baik biasanya akan membuka peluang untuk seseorang pekerja itu untuk melakukan tugas-tugas yang lain pula bagi mengelak kebosanan ini.
Kesimpulannya, seseorang individu dengan tingkat kepuasan kerja yang tinggi akan menunjukkan sikap yang positif terhadap pekerjaannya. Sebaliknya, seseorang yang tidak puas dengan pekerjaannya akan menunjukkan sikap yang negatif terhadap pekerjaannya itu. Seorang kakitangan yang mencapai kepuasan kerjaya akan berusaha untuk memberikan momentum kerja yang baik kepada organisasinya seperti menunjukan kesungguhan dalam tugasan, kreatif dan berinovatif, bekerja dengan rajin, tidak pernah mengeluh dan memiliki tingkat produktiviti yang tinggi. Manakala seorang pekerja yang tidak puas akan bertindak sebaliknya.
No comments:
Post a Comment